Kies een slimme locatie
Een succesvolle beurs valt en staat met de locatie van je beursstand. Je kunt al ver van tevoren een voorkeurspositie aangeven. Doe dit dan ook! Er zal veel concurrentie op de loer liggen, maar niet geschoten is altijd mis. Je wilt immers niet dat achterafplekje helemaal links achterin. De beste plek voor je stand is vaak naast, of in de buurt van de catering. Dit is meestal de enige plek op een beurs waar mensen even rustig de tijd nemen om, onder het genot van een kopje koffie, de zaal te observeren. Op dat moment moet hun oog meteen vallen op jouw stand. De kans is groot dat zij na het drinken van hun koffie, meteen even bij jouw stand langsgaan.
Size doesn’t matter
Het is een misvatting om te denken dat een grote beursstand echt noodzakelijk is om de meeste aandacht te trekken. Een beursstand van een kleiner formaat kan net zo goed in het oog springen en evenveel bezoekers trekken als een grote. Wel is het van groot belang om te werken met een creatief team, bestaande uit vakmensen die begrijpen wat je wilt bereiken met je beursdeelname en die uit ervaring weten welke middelen daarvoor nodig zijn.
Ga de hoogte in
Gebruik de beschikbare ruimte zo effectief mogelijk! Wanneer je een kleine beursstand (qua oppervlakte) hebt, werk dan in de hoogte. Dit zijn vaak goedkope meters. Door met hoge wanden te werken, kun je als kleine stand toch opvallen en indruk maken bij je publiek. De mensen zullen eerder geneigd zijn om even een kijkje te nemen bij die opvallende beursstand.
Open en uitnodigende stand!
Zorg voor een open en uitnodigende uitstraling. Dit geldt zowel voor de stand als voor diegenen die bij de stand staan. Naast het ontwerp van de stand is ook het maken van een lichtplan essentieel. De manier waarop het geheel wordt uitgelicht kan een beursstand maken of breken. Om nog maar te zwijgen over de opmaak en de kwaliteit van het drukwerk. Gebruik niet teveel tekst en zorg ervoor dat wat je laat zien van hoge kwaliteit is en ook echt in het oog springt. Heb je weinig ruimte, maar wel de hoogte? Zorg er dan voor dat je logo al op afstand te zien is.
Je personeel is het visitekaartje voor je bedrijf. Zorg ook dat zij openheid uitstralen, waardoor het publiek zich uitgenodigd voelt om jouw stand te bezoeken. Een verzorgde, net geklede look zal hier aan bijdragen. Vergeet niet dat je een hele dag op de beursvloer staat. Kies dus voor nette, comfortabele schoenen.
De sleutel tot alles is het vinden van een ervaren partner, met veel creativiteit en ervaring, die je kan helpen bij het ontwerpen en realiseren van jouw ideale stand. Met behulp van een opvallende en goed uitgedachte beursstand kan jouw organisatie het verschil maken op de beursvloer en relevante prospects aantrekken.
Interactieve stand
Naast een open, uitnodigende uitstraling is het ook belangrijk dat je de interactie aangaat met het publiek. Je wilt het publiek immers ook vermaken. Geef een demonstratie van je nieuwste product of dienst. Dit is tevens de perfecte manier om, ondanks je kleine stand, op te vallen tussen al die andere stands. Geef de demonstraties op gezette tijden. Zo kunnen mensen hun bezoek aan je stand plannen. De toestroom naar je stand zal ook de nieuwsgierigheid wekken bij anderen. Het aangaan van interactie met je publiek is een effectieve manier om relaties te creëren.
VIP
Het ontvangen van potentiële klanten en relaties is zeer belangrijk tijdens beurzen. Maar hoe ontvangen wij hen nou met onze kleine beursstand? Bij grote beursstands zijn hier meestal enkele vierkante meters voor ingeruimd, zodat zij in een ongedwongen sfeer hun gasten kunnen ontvangen. Bij kleine beursstands is dat vaak niet mogelijk. Gebruik de statafel om zaken te doen of neem je zakenrelatie mee naar het beursterras om daar, onder het genot van een lunch en kopje koffie, zaken te doen. Een vakbeurs is de plek waar relaties worden onderhouden en zaken worden gedaan. Probeer met de beschikbare middelen hier zo goed mogelijk op te anticiperen.
6 basistips om op te vallen met een kleinere beursstand
1. Breng je boodschap duidelijk over!
2. Informeer bij de organisatie hoe hoog je mag bouwen op de beurslocatie en gebruik deze hoogte.
3. Zorg dat bezoekers je bedrijfslogo al op afstand kunnen zien.
4. Laat je stand vakkundig uitlichten.
5. Zorg dat alle elementen die je inzet goed op elkaar aansluiten.
6. Zorg voor een interactieve stand.
Ben je ook nieuwsgierig naar de laatste trends in events?
Download dan nu ons gratis ‘Trends in Events’ magazine door onderstaand formulier in te vullen: