Ieder jaar zijn er weer een aantal trends te zien als het gaat om evenementenorganisatie. Na onzekere COVID-jaren, is het belangrijk om vooruit te kijken en te bepalen hoe we de toekomst van evenementen gaan invullen. We nemen je mee in de top 10 trends.
Rondom het coronavirus werden veel evenementen noodgedwongen in een online vorm gegooid. Voordat COVID-19 in Nederland de kop opstak, organiseerden wij al hybride events. Daarom weten wij dat je juist online een volwaardig evenement kunt organiseren. Online liggen talloze kansen:
Wij zijn ervan overtuigd dat hybride evenementen niet meer weg te denken zijn uit ons leven.
> Wil je meer weten over hybride evenementen en welke voordelen er zijn? Download het whitepaper hier:
Een andere trend die we zien, is dat steeds meer bedrijven hun eigen evenement organiseren. Niet opgaan in de massa op een internationale beurs, maar bouwen aan je eigen merk en naamsbekendheid. Je hebt 100% controle over de uitstraling van je evenement en de branding. Jouw publiek herkent meteen dat het gaat om jouw bedrijf en hoeft niet te zoeken tussen alle stands. Dit is online ook heel goed mogelijk.
In deze trend zien we ook tussenvormen. Voor Kisuma Chemicals hebben wij een evenement georganiseerd in een hotel náást een grote internationale beurs. Het publiek was toch al op locatie. In plaats van geld te stoppen in een dure stand, kun je je geld gebruiken voor de aankleding van je eigen event. Je bent hierdoor zelf in control over de uitstraling, de inhoud van je evenement en welke prikkels jouw publiek ervaart.
Bij fysieke evenementen wordt er vooral genetwerkt. Netwerken tijdens een online event is ook mogelijk! Online netwerken is gemakkelijk en kan een stuk laagdrempeliger zijn dan live netwerken. Denk bijvoorbeeld aan een netwerkcarrousel: je wordt iedere 5 minuten aan een andere deelnemer gelinkt en spreekt veel verschillende mensen.
De beleving van jouw deelnemers is bij een online-evenement misschien wel belangrijker dan bij fysieke evenementen. Men kan niet rondlopen en niet live van de sfeer proeven. Het zit hem online in de details.
Tot nu toe zagen we online events voornamelijk terug in talkshow-settings of een livestream van de presentaties. De focus lag met name op het vertalen van de inhoud naar een online format. In 2022 zullen we meer manieren gaan zien om ook voor online-deelnemers een ultieme beleving te creëren. Bijvoorbeeld in de vorm van audiovisuele shows, meer interactiemogelijkheden of virtueel entertainment.
Steeds meer bedrijven willen een complete ontzorging en zoeken een partij die niet alleen offline goed is, maar ook online een echt WOW-event neerzet. Van de technische en visuele aspecten tot de beleving en ervaringen van jouw deelnemers. Houd hierbij ook rekening met een partij die thuis is in het instellen van de software, de camera’s en het ontwerp van het decor.
Voor mails, deelnemersregistratie en livestreams worden verschillende programma's gebruikt. Nieuwe platformen en tools zullen dit samenvoegen om organisatoren écht te ontzorgen. Alles-in-een platformen waarmee je een online of live event organiseert, zonder gedoe met extra software of kosten. Een perfect voorbeeld hiervan is Let’s Get Digital. Meer weten over dit platform? Klik dan hier!
Veel bedrijven worstelen met de betrokkenheid van hun personeel, omdat er vaker thuis wordt gewerkt. Daarom is het belangrijker dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen.
Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele bijeenkomst met het gehele bedrijf, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2022 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen? We schreven ook een andere blog over het betrokken houden van je medewerkers!
De opkomst van hybride en online evenementen zorgt voor veel manieren om data te verzamelen en je event inzichtelijk te maken. Zo kun je meetbaar maken welke acties je deelnemers ondernemen en zo beter achterhalen welke interesses zij hebben. Ook sponsoren kunnen precies zien hoeveel deelnemers op hun uitingen hebben geklikt of hun sessie hebben bekeken. Al deze data wordt online verzameld, zodat je eenvoudig een rapportage krijgt van de ROI.
Veel merken en organisaties zetten belevenismarketing in om een onvergetelijke WOW-ervaring te creëren en een connectie op te bouwen met jouw bedrijf of merk. Veel manieren waarmee deze vorm van merkactivatie voorheen werd ingezet zullen we in 2022 niet per se terugzien. Geen Lipton bar of Coca-Cola truck op je favoriete festival, terwijl persoonlijk contact nu belangrijker is dan ooit. Andere merken zullen daarom andere manieren moeten vinden om beleving en verbintenis te creëren bij hun doelgroep. Wij verwachten dat we in 2022 meer kleine, lokale merkactivaties zullen gaan zien. Merken zullen meer gaan inspelen op relevante niche communities in plaats van het grote publiek. Zowel online als offline.
Iets wat de coronacrisis ons zeker heeft geleerd, is dat niets zeker is. Niets is vanzelfsprekend of duurt voor eeuwig. We hebben allemaal razendsnel moeten schakelen en dat heeft op zijn beurt gezorgd voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Maar waarom niet blijven experimenteren? Niet tevreden zijn met hoe je het nu doet, of permanent van koers veranderen, nee: experimenteer! Probeer dingen uit. Wat werkt voor jouw bedrijf en welke kansen liggen er voor het oprapen? Denk aan webinars, podcastseries of video’s. Grijp 2022 aan om niks vast te leggen. Geen commitments, maar vallen en net zo hard weer opstaan.
Nieuwsgierig wat Bano voor jouw evenement kan betekenen?
Wil je van een idee naar een succesvol event gaan? Wij helpen je graag! Vraag hier een vrijblijvend 1-op-1 advies aan met een van onze experts.