De technologie ontwikkelt zich in een razend tempo. Ook in de evenementenbranche is dit goed te merken. Zo waren er het afgelopen jaar grote innovatieve trends te zien die ook dit jaar weer volop worden ingezet in de evenementen industrie. De belangrijkste terugkerende trends zijn het gebruik van event apps, crowdshaping, virtual reality & augmented reality. In onze Trends in Events 2018 blog hebben wij deze trends uitgebreid besproken.

Naast de terugkerende trends zijn er ook talloze nieuwe trends op komst. Op het gebied van marketing, communicatie en techniek zullen we het komende jaar verschillende invloeden veel gaan zien in de evenementenbranche. Wil jij een next level event organiseren in 2019 of ben je al bezig met de organisatie van een event? Zorg er dan voor dat de onderstaande trends niet ontbreken:

  1. Events met een maatschappelijk doel.
  2. Festivalisering.
  3. Bleisure it is!
  4. Minder lange rijen door gezichtsherkenning.
  5. Gamification.
  6. AV-techniek.

Events met een maatschappelijk doel

Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn tegenwoordig dagelijks onderwerp van gesprek. Er komt geen nieuwsuitzending voorbij waarin niet een item wordt besteed aan een van beide onderwerpen. Deze ‘ontwikkeling’ heeft ook zo zijn invloed op de eventbranche. In de voorbije jaren kwamen er al kleine invloeden van duurzaamheid terug in de trends. Maar met de aandacht die het nu krijgt zijn het onderwerpen die geïntegreerd dienen te worden in de eventplanning en uitvoering.

Invloed op de catering

Als we kijken naar de catering dan is dat het belangrijkste onderdeel dat meegenomen dient te worden in het duurzaamheidsplan. Punten als recycling, het verminderen/uitsluiten van plastic gebruik en deze vervangen door papiergebruik én het tegengaan van verspilling, zijn momenteel hot items waar op ingespeeld dient te worden. De bezoekers van festivals en evenementen verwachten min of meer dat hier aandacht aan besteed wordt. Zorg dus dat je dit meeneemt in je eventplan.

Duurzaamheid

Organisaties worden zich anno 2019 steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid. Iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. Deze trend gaan we dan ook terugzien bij zakelijke- en live evenementen. Zo is er veel aandacht voor no-waste op events en de keuze voor milieuvriendelijke locaties. Daarnaast sluit ook de inhoud van het evenement steeds vaker aan op deze ‘Trend in Events’.

Duurzaamheid op een festival

Festivalisering

Hebben we het over de trends van 2019, dan hebben we het zeker ook over de ‘festivalisering’ van zakelijke evenementen, congressen en andere live bijeenkomsten. Een groot deel van de nieuwe generatie ondernemers zijn festivalgangers en dat is terug te zien in het type events dat georganiseerd wordt. De events worden veel dynamischer en de bezoekers worden getrakteerd op een volledige experience waar nog lang over wordt nagepraat. ‘Engaging audiences’, de boodschap die Bano altijd uitdraagt, ligt precies in lijn met deze trend.

De organisatie

Het kan eigenlijk niet gek genoeg, zolang de bezoekers het festivalgevoel maar ervaren. Plan een programmaonderdeel buiten en plaats een groot scherm zodat de bezoekers kunnen genieten van een hapje en een drankje in de buitenlucht én tegelijkertijd content tot zich kunnen nemen. Zorg voor unieke stands en stage designs met muziek. Je kunt er zelfs voor kiezen om een live artiest in te schakelen. Houd in het achterhoofd dat je een event wilt creëren waarin beleving centraal staat! Een relaxte sfeer, een omgeving waarin de bezoekers zich vrij voelen en een gevarieerd interactief programma, met zowel vakinhoudelijke als inspirerende en verrassende onderdelen, zijn een must. Denk in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden! Trek alles uit de kast om zo het optimale uit je event te halen. Het totaalplaatje moet kloppen: van de aankleding van het evenement en het gebruik van AV-techniek tot aan de catering en het inzetten van muziek.

Onlangs is er nog een mooie blog geschreven over ‘zelf een festival organiseren’. In deze blog wordt antwoord gegeven op de vraag waar je rekening mee dient te houden bij het organiseren van een festival. Wellicht interessant wanneer je in wilt spelen op de huidige trend.

Organiseer zelf een festival met BANO

Bleisure it is!

Bleisure is een nieuwe trend die gelijkenissen vertoont met festivalisering. De combinatie zoeken tussen business and pleasure staat centraal bij deze trend die in 2019 definitief voeten aan de grond krijgt. Zakelijke meetings staan in het teken van doelstellingen en deadlines die doorgaans vrij saai zijn. De deelnemers aan deze meetings zijn veelal personen met hogere functies. Maar waarom is de druk zo hoog en moet het allemaal zo stijf en strak geregeld zijn? Wetende dat ieder mens beter functioneert wanneer er een gezonde dosis plezier en ontspanning aanwezig is…

Bleisure gooit het roer om!

Het is tijd voor iets anders! VIP lounges, massagesalons, spa’s, barretjes en relax-ruimtes vinden hun weg in de wereld van events. Bleisure it is! Uiteraard valt of staat het bleisure event met de locatie waar het gehouden wordt. De ene locatie rendeert beter dan de ander. Houd bij het kiezen van een geschikte bleisure locatie rekening met de volgende factoren: veiligheid, kosten, bereikbaarheid/transportmogelijkheden, klimaat, culturele impact en de mogelijkheden voor overnachting.

Ongeacht wat voor event je organiseert, hetzij een bleisure event of een ander type event, de locatie waar het event plaatsvindt kan het maken of breken. De juiste locatie is van grote invloed op het overbrengen van jouw boodschap aan je publiek. De geschikte locatie vinden is een mooie uitdaging, aangezien je met veel factoren rekening dient te houden. Wij hebben deze factoren voor je op een rijtje gezet in deze blog.

Minder lange rijen door gezichtsherkenning

Facial recognition (gezichtsherkenning) zagen we in het afgelopen jaar al voorzichtig opduiken bij sommige evenementen. De technologie blijft zich ontwikkelen, waardoor de verwachtingen rondom deze techniek toenemen. Er wordt dan ook verondersteld dat deze techniek in de toekomst vaker toegepast gaat worden bij evenementen. Met name bij het inchecken van bezoekers wordt er al veelvuldig gebruik gemaakt van deze techniek. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat inchecken met behulp van gezichtsherkenning al snel zo’n 9 seconden scheelt ten opzichte van het scannen van een ticket en het printen van badges. Hiermee voorkom je lange wachtrijen en zal het proces van inchecken veel sneller en voorspoediger verlopen.

Bezoekers van je evenement kunnen zich eenvoudig en snel online registreren. Het enige dat zij hoeven te doen is een goede foto van zichzelf in te sturen en over een goed werkende WiFi verbinding te beschikken. De gezichtsherkenningssoftware werkt namelijk met elk apparaat dat voorzien is van een camera, zoals smartphones en tablets.

Invloed AVG op gebruik van gezichtsherkenning

Met de invoering van de AVG wetgeving in 2018 is er veel veranderd met betrekking tot de omgang van persoonsgegevens. Door deze invoering zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden wanneer je gezichtsherkenning wilt inzetten op je event. Doordat je persoonsgegevens koppelt aan een specifiek gezicht zou je hier juridisch gezien toestemming voor nodig moeten hebben van de deelnemer. Om hier goed mee om te gaan zul je dit dus als ‘vinkje’ moeten opnemen in het aanmeldproces en daarbij duidelijk vermelden wat je met de persoonsgegevens gaat doen.

Gezichtsherkenning

Gamification

Niet alle trends liggen volledig met elkaar op één lijn. Waar veelal wordt gesproken over een ‘over’-digitalisering van de samenleving, waardoor het persoonlijke contact verdwijnt, kan het voor anderen juist weer niet gek genoeg wat betreft de ontwikkeling en het inzetten van technologie. Hoe je er ook tegenaan kijkt; de technologische ontwikkelingen gaan als een raket en er zijn mogelijkheden in overvloed. Dit brengt ons dan ook bij een andere grote trend die in 2019 veel gezien wordt bij evenementen: ‘Gamification’. Gamification is het toepassen van speltechnieken in een niet-game omgeving. De spelelementen worden gebruikt om de aandacht te trekken van de bezoekers van je event, hen te motiveren en hun ervaring te verrijken. Zo kun je op een speelse manier je boodschap overbrengen en je merk/boodschap laten beleven. Een goed voorbeeld van Gamification is de Bano Playseat.

Toepassen van gamification op de beurs

Wanneer je deelnemer bent van een beurs, blijft het altijd lastig om bezoekers naar je stand te trekken. Een uniek stand design is één van de mogelijkheden om de aandacht van bezoekers te trekken. Een andere gave tool die je hier perfect bij kan helpen is de Bano Playseat. Deze F1-simulator wordt volledig in je huisstijl gebrand, waardoor deze kenmerkend is voor jouw bedrijf of merk. Terwijl bezoekers met elkaar de strijd aan gaan om de snelste tijd neer te zetten, heb jij als standhouder de uitgelezen kans om een gesprek met je bezoekers aan te knopen.

De Bano Playseat
Onze playseat

AV-techniek

In de evenementenbranche blijft de invloed van AV-techniek op de bezoekersbeleving altijd een veelbesproken onderwerp. Zoals eerder aangegeven draait het in 2019 niet alleen om het inzetten van nieuwe tools en gadgets, maar voornamelijk om het integreren van bestaande innovaties in evenementen. Denk hierbij aan livestreaming, virtual reality, augmented reality en het gebruik van event apps. VR en AR worden bijvoorbeeld steeds vaker verwerkt in Powerpoint presentaties, om zo de bezoekers mee te nemen in een belevingswereld die bij de presentatie past. Ook het inzetten van livestreaming tijdens evenementen blijft maar toenemen.

De beleving staat centraal!

In 2019 draait het allemaal om één ding: de beleving van de bezoeker! Alle facetten die hierboven besproken zijn, plus talloze andere innovatieve ontwikkelingen, zullen hier aan bij dragen! Professionele partijen als Bano zijn van onschatbare waarde in het realiseren van de ultieme beleving bij bezoekers gedurende jouw event. Ben je benieuwd wat Bano voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op.

Kom persoonlijk in contact met Bano