Bano Historie

In 1963 begonnen met een microfoon en twee zelfgebouwde luidsprekers is Bano nu uitgegroeid tot een fullservice eventbureau.

 

Emtyp filling

Hoe het begon

Met slechts één microfoon en twee zelfgebouwde luidsprekers richt Gerrit Balkema in 1963 in het Groningse Noordhorn het bedrijf Bano op. In het Noorden groeit Bano al snel uit tot een begrip op het gebied van licht en geluid. Ook buiten het Noorden wint Bano snel terrein. Zo reizen Gerrit Balkema en Anne Doedens in 1967 af naar de Houtrusthallen in Den Haag om het geluid te verzorgen voor een voor hen relatief onbeduidende band. Achteraf blijken de heren het genoegen te hebben gehad met niemand minder dan The Rolling Stones

 

Luister hieronder onze podcast over The Rolling Stones:

 

Ontwerp zonder titel
Schermafbeelding 2021-03-02 om 17.40.17

Jaren '60 & '70

In de jaren ’60 en ’70 neemt het aantal projecten gestaag toe, waarbij ook steeds vaker zakelijke opdrachten worden aangenomen. Mooie voorbeelden zijn de introductie van de Lockheed F-104 Starfighter in Nederland en de landelijke Rabobank Scholenquiz met Dick Passchier en Judith Bosch.

 

1967 The Rolling Stones

Het is 1967 en Bano krijgt een bijzondere vraag: het verzorgen van het geluid voor een optreden in de feesttent met de paaskermis voor het bandje "The Clarks". De opdracht komt van niemand minder dan Eddy Harms, destijds werkzaam voor het bekende organisatiekantoor Paul Acket uit Den Haag en nu werkzaam bij Radio Continue. 

Met enthousiasme en de nodige apparatuur in hun VW-bus vertrekken Gerrit en zijn MTS-schoolvriend Anne Doedens naar Den Haag. Ze hebben 15x zelfgebouwde 100V klankzuilen, 4x Sennheiser MD421 microfoons, 2x 120W Geloso versterkers, een Geloso 5-kanaals draaiknopmixer/voorversterker en een Dynacord echolette bij zich. Monitorspeakers zijn er niet en de back-line wordt niet versterkt.

Aangekomen in de Houtrusthallen in Den Haag, wacht hun een verrassing. Ze mogen hun luidsprekerstatieven niet gebruiken en moeten de boxen op een hoogte van 3 meter ophangen aan de spanten, alleen aan de lange kant waar het podium staat. De hal vult zich met 12.000 gillende meiden, en de organisatie is bang dat ze de statieven omver zouden gooien. Gelukkig is het geluid uitstekend en is de band goed te verstaan.

Voorafgaand aan het optreden zorgt BANO ook voor het geluid van The Rocking Tygers uit Groningen, ook via Eddy Harms. Ze bevinden zich met hun VW-bus in de tweede hal, achter het podium, zonder zicht op de artiesten.

En dan, slechts vijf minuten voor aanvang, arriveren er twee witte limousines. De heren in witte pakken stappen uit en lopen vlak langs de bus naar het podium. Tot hun verbazing blijkt de band dat ze ondersteunen niemand minder dan The Rolling Stones uit Engeland te zijn. Een legendarisch moment voor Gerrit en Anne, en een mijlpaal in de geschiedenis van Bano.

De mixer, eindversterkers, microfoons en statieven staan nu tentoongesteld in de showroom van BANO in Groningen. Ze vormen een tastbare herinnering aan een tijdloos verhaal vol passie voor geluid en avontuur. Bano blijft, met zijn rijke geschiedenis en expertise, staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de audiowereld.

TeenBeat insta
presentatie-do-dont

Jaren '80 & '90

In de jaren '90 zorgden bedrijfsovernames voor groei bij Bano. Zo neemt Bano het bedrijf Promotec over en verandert de naam in Bano Promotec. Naast een naamswijziging betekent dit een uitbreiding van het portfolio, met als speerpunten de verhuur en verkoop van video, licht en geluid. Naast de kennis op het gebied van geluidstechniek neemt de expertise op het gebied van licht- en videotechniek fors toe.

Een bijzondere ontmoeting in 1997 met een Maastrichtenaar leidde tot een prachtige samenwerking. Bano Promotec ging namelijk vijf jaar lang op tournee door Europa met niemand minder dan André Rieu. Nog steeds is Rieu een zeer gewaardeerde klant die regelmatig microfoons bij Bano afneemt.

Eind jaren ’90 volgt de overname van het bedrijf Top Audio, een bedrijf dat onder andere de techniek voor bands als Diep Triest verzorgt. Dankzij deze overname kon Bano Promotec, dat vanaf dat moment verderging onder de naam BanoPro, zich nog verder specialiseren op het gebied van geluidstechnologie.

Jaren '00

In 2003 betreedt zoon Erwin Balkema het bedrijf, met als voornaamste opdracht de verdere professionalisering van de organisatie. Een ongekende periode van groei staat BanoPro te wachten, waarbij de ambitie om een one-stop-shop te worden, vruchten afwerpt. Klanten waarderen het gemak van het kunnen bespreken van al hun evenementgerelateerde zaken met één partner.

Medio 2008 trekt Gerrit Balkema zich terug uit het bedrijf en neemt Erwin volledig het roer over. In de daaropvolgende jaren breidt het klantenbestand gestaag uit. Toonaangevende organisaties zoals MartiniPlaza en Aegon hebben hun weg naar BanoPro gevonden en blijven tot op de dag van vandaag trouwe klanten.

aegon awards webp
AVEBE stand Bano

Jaren '10

In 2011 neemt BanoPro het bedrijf HVB inclusief het Europese klantenbestand met klanten als HP, ING, Revlon en Canon over. In navolging van de jaren met André Rieu weet BanoPro met deze overname de positie op het Europese toneel te bestendigen.

Eind 2013 zorgt de overname van stand- en decorbouwer B&L Exhibits voor een verbreding van het pakket aan diensten. In dit jaar wordt ook de originele naam van Bano geherintroduceerd en aangevuld met de belofte: ‘engaging audiences’. Ondanks de economische crisis weet Bano nog steeds te groeien, mede dankzij het aantal duurzame relaties dat ze in stand weet te houden.

Doorlopend worden nieuwe producten en diensten toegevoegd aan het bestaande portfolio, waarbij innovatie en klantgemak voorop staan. Enkele voorbeelden daarvan zijn de exhibition planner, de inventory manager, de toepassing van 3D beurststand-ontwerpen en de toepassing van de Oculus Rift.

 

Bano nu

Bano, een vooraanstaande speler in event technology, heeft zich in ruim 60 jaar ontwikkeld tot een wereldwijd opererend bedrijf. Trots bedienen we zowel regionale als internationale klanten.

Met onze passie en expertise creëren we unieke en verrassende ervaringen, zowel fysiek als online. Van concept tot uitvoering zorgen we voor onvergetelijke events die mensen samenbrengen.

Bano gaat verder dan alleen faciliteren; we streven naar grensverleggende resultaten. Samen met onze klanten blijven we vooruitstrevend en creëren we een nieuwe standaard in event technology.

Wij brengen je event van idee naar wow!

image3

Van idee naar wow!

Elk evenement is uniek, zonder uitzondering. De opties zijn grenzeloos. Maak vandaag nog een afspraak en laten we samen jullie idee omtoveren tot een wow-event!
Met meer dan 60 jaar ervaring ben je bij Bano aan het juiste adres.