Vaak gehoord bij gunningen van bouwprojecten, en zeker ook geldend voor de standbouwbranche: bedrijven die zelfvoorzienend zijn hebben een streepje voor, omdat zij het gehele traject realiseren en daardoor uiteindelijk betere producten leveren. Toch zijn er omstandigheden denkbaar waarbij disciplines wel moeten worden uitbesteed, zegt Erwin Balkema, eigenaar en directeur van het Groningse standbouwbedrijf Bano. Het OSPI-netwerk van materialenleverancier Octanorm noemt hij daarvoor een belangrijke tool. Balkema: “Beurzen worden groter, belangrijker en veelomvattender tegenwoordig. Binnen Europa doen we alles zelf, maar overzees is dat niet haalbaar, dan ben je afhankelijk van derden. Met OSPI ben je gewaarborgd van een eenduidige hoogwaardige kwaliteit.”
Het OSPI-netwerk is een initiatief van Octanorm, een vermaarde Duitse producent van aluminium standbouwsystemen. Doel van haar in 1984 opgezette netwerk is middels kwaliteit en een grootschalige distributie uniformiteit in standbouw. Balkema: “OSPI is ontstaan vanuit de gedachte ‘design here, built there’. Met andere woorden dat wat ‘thuis’ wordt ontworpen, kan met de kwalitatief hoogstaande Octanorm-profielen op locatie worden opgebouwd. Dat komt de kwaliteit ten goede, bovendien heeft Octanorm zich bewezen als een snel en eenvoudig montagesysteem.” Een ander voordeel, volgens Balkema, is meer milieutechnisch van aard: dankzij het wijds opgezette distributienetwerk wordt materialentransport drastisch ingekrompen. “De materialen zijn wereldwijd verkrijgbaar, dus grijpt men nooit mis. Maar zeker zo belangrijk is de ontwerpfase, voorafgaand aan het proces.”
OSPI biedt voor Bano ontegenzeggelijk veel voordelen. Behalve dat het transport vermindert, blijft beloofde kwaliteit gewaarborgd, doordat er slechts gebruik wordt gemaakt van OSPI-getoetste nevenaannemers. Bovendien worden beurzen steeds internationaler, dus wordt de design here, built there strategie evenredig veel vaker toegepast. Balkema: “Veel van onze omzet wordt buiten Europa behaald. Juist voor een totaalbedrijf als Bano, dat niet alleen bouwt en installeert maar ook stands ontwerpt, is het essentieel dat de klant op locatie precies krijgt wat hem in de ontwerpfase is voorgespiegeld. En de eisen liggen hoog tegenwoordig. Beurzen zijn allang geen statische evenementen meer, maar uitgegroeid tot heuse belevenissen.”
En Bano heeft met die ontwikkelingen geen reden tot klagen. Met de laatste tien jaar een omzetstijging van circa 250 procent mag de Groningse standbouwer zich rekenen tot de grote spelers van de branche. Met daarbij ook mondiale bedrijven op het portfolio, zoals Hewitt Packard, Canon, Aegon en ING. Zeker te danken aan totaalpakket dat Bano biedt, zegt Balkema. “Veel bedrijven zijn standbouwer, AV-leverancier of doen design. Wij combineren die disciplines vanuit een en hetzelfde bedrijf. Ik denk dat dit ons onderscheidt van anderen.”
Tekst: Sjoerd Meuleman – Livecomm.nl