Trends in Events: What’s in it for me?

Hoe meer evenementen er bij komen, des te meer keuzes jouw potentiële publiek krijgt. Tijd is schaars en de mogelijkheden legio, dus waarom kiest een bezoeker voor jouw evenement? Waar Nederland vroeger over twee grote festivals beschikte, heeft iedere zichzelf respecterende plaats in Nederland inmiddels één of meerdere eigen festivals opgetuigd. Hetzelfde geldt voor het aantal feesten, congressen en andere zakelijke events. Het is dus zaak om je potentiële bezoekers te geven waar zij op zoek naar zijn én tegelijkertijd op te vallen tussen het grote aanbod aan evenementen. Zorg ervoor dat jouw evenement een meerwaarde is voor mensen zodat zij getriggerd worden om jouw evenement te gaan bezoeken.

Essentials

  • Creëer waarde voor je bezoekers
  • Geef je gasten vrijheid in hun eventbeleving
  • Interactie tijdens je evenement
  • Zet een B2B-matchmakingdynamiek op

Creëer waarde voor je bezoekers

Om bezoekers te blijven bereiken, zul je de lat steeds hoger moeten leggen. Inhoudelijk en qua beleving meer uit de kast moeten halen. Nog meer dan in het verleden willen bezoekers weten ‘what’s in it for me?’. De bezoekers moeten een verbetering kunnen zien na het bezoeken van jouw evenementen. Dit kan zijn door het leggen van nieuwe contacten, het inwinnen van nieuwe relevante informatie of het opdoen van waardevolle ideeën. Door middel van een goed uitgedachte strategie streef je naar gedragsverandering bij je bezoekers. Om deze gedragsverandering tot stand te brengen zul je innovatief moeten zijn, waardoor de bezoekers optimaal kunnen profiteren en genieten van het potentieel van jouw conferenties, seminars of beurzen.

Het simpelweg verzorgen van sterke content en een interessante spreker volstaat tegenwoordig niet meer. Om eruit te springen zul je moeten zorgen voor een krachtige context die van toegevoegde waarde is voor jouw bezoekers én die uiteindelijk hun gedrag zal veranderen of motiveert om deze te veranderen. Hieronder staan enkele manieren om je bezoekers te geven wat ze willen!

Geef je gasten vrijheid in hun eventbeleving

Het strak, tijdsgebonden volplannen van een evenement is niet meer van deze tijd. Althans, dit is niet hetgeen je bezoekers naar op zoek zijn. Bezoekers willen graag hun tijd zelf in kunnen delen. Geef de bezoekers dus ook hun benodigde vrijheid. Voorzie je evenement van verschillende soorten ruimtes waar bezoekers hun eigen tijd in kunnen delen voor discussies, het doen van activiteiten, nemen van pauzes en het netwerken. Belemmer de bezoeker niet door de strakke indeling van je evenement, maar laat hén centraal staan! Geef je bezoekers de tijd en ruimte om hen het optimale uit jouw evenement te kunnen laten halen.

Interactie tijdens je evenement

Plaats nemen in de zaal om vervolgens een spreker de tijd vol te horen praten en een aantal aantekeningen maken is niet meer van deze tijd. Interactie is de sleutel tot succes. Mensen willen met elkaar in gesprek kunnen gaan en ook de mogelijkheid hebben om zich te kunnen verbinden met de kennisbron. Zorg dus voor een interactief evenement waarbij de bezoekers centraal staan. Zij moeten zich betrokken voelen en de mogelijkheid krijgen om zoveel mogelijk kennis met elkaar te delen en te vergaren gedurende jouw evenement.

Zet een B2B-matchmakingdynamiek op

Voor een groot deel van de bezoekers is een evenement alleen belangrijk vanwege de mogelijkheid om in contact te komen met mensen en zo te kunnen netwerken. De huidige netwerkindeling heeft echter zo zijn beperkingen: je weet van te voren niet wie er naar het evenement komen en je weet niet of je ze überhaupt te spreken krijgt mochten ze aanwezig zijn. Daarnaast is het voor sommigen moeilijk om onbekenden te benaderen en er een gesprek mee aan te gaan. Om dit alles te voorkomen en je bezoekers te helpen om waardevolle contacten te leggen, kun je er voor kiezen om een B2B-matchmakingdynamiek op te zetten.

Door middel van de B2B-matchmakingdynamiek krijgen je bezoekers toegang tot de gastenlijst. Met deze gastenlijst kunnen zij vervolgens concreet afspreken met voor hen interessante mensen. Dit neemt de ongemakkelijkheid van het traditionele netwerken weg én weet je zeker dat je de voor jou interessante mensen te spreken krijgt. B2B-matchmakingdynamiek zal er voor zorgen dat jouw bezoekers nieuwe waardevolle contacten zullen leggen die zeer belangrijk kunnen zijn voor hun carrière of bedrijf.

Nog meer tips en trends…

Ben je benieuwd naar nóg meer tips en trends in events? Laat dan je gegevens achter om meteen onze “Trends in Events” brochure te downloaden.

[jumplead_form id=”59ca212a8ba27c06adcbb019″]

Erwin Balkema

Erwin Balkema

Erwin Balkema owner of Bano Can we also help you realize a successful event or exhibition participation online or hybrid? Bano Event Technology

Recent posts

Related Posts

Zo kies je de perfecte locatie voor je event

Hoe kies je de juiste locatie voor een evenement? Het is een vraag die iedere eventplanner...

CONTINUE READING

Het perfecte draaiboek voor jouw online evenement

Er moet van alles geregeld worden en je ziet door de bomen het bos niet meer. Hoe moet dat wel niet...

CONTINUE READING

Hoe ziet de technische productie voor evenementen eruit?

Hoe ziet de technische productie van een evenement eruit? Het is een vraag die iedere...

CONTINUE READING