Een hybride event is een combinatie van een fysieke en een online-bijeenkomst. De nadruk ligt op interactie en beleving. Onderstaand zie je de verschillende variaties die mogelijk zijn:
Wat belangrijk is voor een hybride event is beleving voor zowel offline als online. Er zijn vandaag de dag genoeg platformen beschikbaar die jouw online-deelnemers helemaal meenemen in je event. Denk aan een online ticketingsysteem, een ontvangst lobby met online gastheer of -vrouw, parallelle sessies met verschillende sprekers in verschillende rooms of het samenstellen van je eigen dag.
Aan alles is tegenwoordig gedacht, en dat zullen ook je online-deelnemers zien. Zorg voor herkenning Een online platform compleet in jouw huisstijl doet niet onder aan een fysieke locatie. Dat zorgt voor een gevoel van herkenning en geeft vertrouwen. Je bezoekers bekijken het programma en bepalen welke sprekers ze graag willen zien. Ze maken voor zichzelf een planning. Aan het eind van de middag is er ook nog een virtuele netwerkborrel.
Wij begrijpen goed dat je met dit soort vragen zit en je daarom graag met iemand wilt
sparren over jouw event en de mogelijkheden. Neem hier vrijblijvend contact op om met onze online event expert te sparren voor een inhoudelijke strategiesessie!
Voordelen van hybride events
1. Meetbaarheid
Een groot voordeel van een hybride event is de meetbaarheid. Omdat er ook een deel online plaatsvindt, kun je veel nauwkeuriger meten wat je resultaten zijn geweest. Je kunt enorm veel doen met de data die je verzamelt van online-deelnemers. Je weet precies wie er heeft gekeken en hoelang zij bijvoorbeeld bij een bepaalde sessie zijn geweest. Deze informatie kun je gebruiken voor de opvolging van je event door in te spelen op de behoeftes van deze mensen. Daarnaast weet je ook welke onderwerpen de meeste aandacht trokken en welke minder.
2. Interessanter business model
Ook je businessmodel verandert bij het organiseren van een hybride event. Omdat je niet vastzit aan een maximum aantal bezoekers, kun je meer tickets verkopen. Zelfs op de dag van je event kun je nog tickets verkopen, waar je bij een live event op een gegeven moment de kaartverkoop sluit. Je zou ook tickets kunnen verkopen voor losse delen van je event. Dit is uitermate geschikt voor mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in één bepaalde spreker, maar niet meteen een volledig ticket willen betalen.
3. Niet plaats- of tijdsgebonden
Een ander voordeel is dat je niet langer gebonden bent aan de fysieke locatie van je event. Mensen van over de hele wereld kunnen je event bijwonen. Je bereik wordt daardoor enorm vergroot. Mensen kunnen alle sessies en sprekers volgen wanneer zij willen en vanaf elke geografische locatie.
Kortom: een hybride event heeft vele voordelen zoals de meetbaarheid en de data die je verkrijgt. Daardoor krijg je meer inzicht in je doelgroep en hun behoeftes. Door dit goed te analyseren, kun je je volgende event aanscherpen. Daarnaast creëer je met een hybride event een interessant businessmodel. Je zit niet vast aan een maximum aantal bezoekers waardoor je meer tickets kunt verkopen. Tot slot is het niet vastzitten aan een bepaalde tijd of plaats enorm interessant. Je bereik wordt hiermee vergroot en dat is in vele opzichten een super interessant gegeven.
Wil je meer weten over hoe je een hybride evenement organiseert?
Onze experts hebben een whitepaper geschreven die je handige handvatten en inzichten geeft in het organiseren van je eigen hybride event. Download het whitepaper hybride events hier: