Een draaiboek bevat drie hoofdstukken:
- Algemeen deel
- Overzicht van de taken en acties (wie, wat, waar)
- Huishoudelijke informatie + lijst van benodigdheden en materialen
1. Algemeen deel
Het algemene deel bestaat uit de contactgegevens van medewerkers en leveranciers die betrokkenen zijn bij het evenement. Vermeld hierop de namen, adressen, contactpersonen en telefoonnummers. Zorg dat de lijst compleet is, zodat je bij calamiteiten direct contact op kunt nemen met desbetreffende personen.
Neem in het algemene deel ook het kernprogramma van het evenement op. Weergeef hier de belangrijke onderdelen met begin- en eindtijden en de locatie.
2. Overzicht van de taken en acties (wie, wat, waar)
Dit deel van het draaiboek is een logische opsomming van feiten en afspraken die gemaakt zijn voor je evenement. Benoem hier de volgende punten in:
- Tijd
- Plaats
- Activiteit/programmaonderdeel
- Verantwoordelijke
- Opmerkingen/aantekeningen
Het programma van je evenement is de rode draad van je draaiboek. Zet alle feiten zo gedetailleerd mogelijk op een rij. Benoem ook de op- en afbouw van het evenement.
Maak per leverancier een eigen draaiboek. Neem hierin onder andere punten op als accommodatiebenodigdheden voor de locatie, plattegronden, aanleverroutes en openingstijden voor standbouwers, meubelleveranciers en AV-leveranciers.
3. Huishoudelijke informatie + lijst van benodigdheden en materialen
Het draaiboek is bijna klaar. Deze sectie van het draaiboek wordt verwerkt in de bijlagen. Dit kunnen plattegronden, huisregels, routebeschrijvingen, gebruiksaanwijzingen en materiaallijsten zijn. Begin tijdig met het opstellen van deze lijsten en houd deze lijsten up-to-date gedurende het voorbereidingsproces van het evenement.
> Lees hier de blog met de checklist voor het organiseren van evenementen